روابط عمومی اعتبار دارد یا تبلیغات؟

  • توسط محمد هجرتی
  • 2 قبل
  • ۰

در حال حاضر شاهد یک چرخش ساختاری از بازاریابی تبلیغات محور به بازاریابی روابط عمومی محور در سازمانها هستیم.
دیگر نمی‌توان صرف تکیه بر تبلیغات یک نام تجاری جدید را وارد بازار کرد، و یا برای استقبال از یک خدمت و یا محصول جدید فقط چشم به تبلیغات دوخت.

دیگر تبلیغات اعتبار گذشته را ندارد، تبلیغات در گذشته فریاد و هیاهوی یک شرکت بود که فقط به فروش می‌اندیشید و بودجه تبلیغاتی خود را نیز براساس فروش محصولات خود محاسبه می‌کرد.

اما حالا با این میزان تنوع در رسانه ‌ها و تغییر نگرش جامعه، دیگر تبلیغات به‌ تنهایی نمی تواند اعتباری برای نام و نشان‌های تجاری دست و پا ‌کند.
یک برند، محصول و یا خدمت می‌تواند در ابتدای عرضه خود با کمک اطلاع‌ رسانی ارائه و تثبیت شود. شاید بتوان با یک برنامه تبلیغاتی حساب شده، روی مخاطبان تاثیر مثبت گذاشت؛ ولی با کمک روابط عمومی می‌توان آسان‌تر و بهتر به هدف تعیین شده رسید.
همواره شاهد آن هستیم که صاحبین آژانس‌های تبلیغاتی به واسطه‌ی داشتن رسانه، یک انفجار تبلیغاتی را به مشتریان خود برای دسترسی سریع‌تر به اهدافشان پیشنهاد می‌کنند. اما در مقابل این پیشنهاد، روابط عمومی به شیوه‌ای آهسته‌تر و پیوسته‌تر، با تاثیرگذاری بیشتر و تثبیت پیام عمل می‌کند. ازسویی تجربه نشان داده است که هزینه‌های روابط عمومی پایین‌تر و مدت زمان ماندگاری اثر آن در ذهن مخاطبین بیشتر از تبلیغات است.
شرکت‌ها می‌توانند با همکاری آژانس‌های روابط عمومی پیام‌های خود را به شکلی غیر مستقیم و با کمک گروه سوم در بازار که همان رسانه‌ها(در حوزه‌های مختلف) هستند، به گوش مخاطبان خود برسانند.

حسین کیایی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *