اینترنت اشیا و کاربردهای آن در فروشگاه ها

  • توسط محمد رضا دفتری
  • 19 قبل
  • ۰

IoT به ما اجازه می دهد تا فرصت های فروش را در زمان واقعی مانیتور کنیم و مسیر فروش در فروشگاه را از دست ندهیم. از IOT در انبار ها برای ساماندهی قفسه ها و همچنین جایگذاری کالاها و ورود و خروج کالاها استفاده می شود و در فروشگاه ها هم باعث افزایش فروش و بهبود مدیریت و کاهش هزینه ها می شود و ار همه مهم تر باعث جذب بیشتر مشتری و رفاه مشتری می شود. IOT لزوماً توازن بین تجارت الکترویک و خورده فروشی را برهم نمی زند بلکه این کار به خرده فروشان چند جانبه برای موفقیت در فروشگاه‌های فیزیکی کمک می‌کند. منافع بالقوه واقعی، فراگیر و فریبنده هستند و در حالی که بسیاری از راه‌حل‌های حریصانه درباره جمع‌آوری داده‌ها برای آنالیز هستند، IoT خرده‌فروشی در مورد تغییر تجربه و عملیات فروشگاه است.

اینترنت به ما این امکان را داد که بتوانیم در راه هایی که هرگز تصور نمی کردیم امکان پذیر باشد.  در ابتدای آن، اینترنت چیزها (IoT) یک شبکه از اشیاء فیزیکی متصل شده است که با سنسورها تعبیه شده است. IoT اجازه می دهد تا این دستگاه ها برای برقراری ارتباط، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد دنیای فیزیکی در اطراف ما از طریق شبکه ها و سیستم عامل های مبتنی بر ابری می تواند انجام شود[۱].

تا سال ۲۰۲۰، حدود ۵۰ میلیارد دستگاه در سراسر جهان به اینترنت متصل خواهند شد. برآورد شده است که یک سوم از آنها رایانه ها، گوشی های هوشمند، دستگاه های تلفن همراه و تلویزیون خواهند بود. دو سوم باقیمانده دیگر انواع “چیزها” هستند، مانند حسگرها، عملگرها و دستگاه های هوشمند اختراع شده که نظارت، کنترل، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی جهان را دارند.

۱- چگونه IoT در خرده فروشی کمک می کند

IoT در خرده فروشی می تواند به خرده فروشان کمک کند تا عملیات فروشگاه را بهبود بخشد، تجربه مشتری را افزایش دهد و تبدیلات بیشتر را انجام دهد. علاوه بر این، IoT می تواند به خرده فروشان کمک کند مشکلات روزمره را حل کند، مانند ردیابی استفاده از انرژی، مدیریت ناوگان در طبقه، تشخیص مناطق شلوغ، کاهش زمان چک کردن، مدیریت قفسه های محصول، جلوگیری از سرقت، نظارت بر کالاها و …. در برخی از این سناریوها کمک می کند.[۲]

۱-۱- موقعیت یابی در فروشگاه با دستگاه های فعال IoT

شناسایی ناوبری در فروشگاه یکی از مشکلات رایج در فروشگاه های خرده فروشی است. در اینجا دستگاه های IoT با فن آوری های یکپارچه مانند بلوتوث، Wi-Fi، موقعیت های مغناطیسی و واقعیت تقویت شده و غیره می توانند در فروشگاه هدایت شوند و به مشتریان کمک می کنند تا از فروشگاه دیدن کنند و محصول مورد نظر را پیدا کنند.

این رقم برای مشتریان خرید چند کاناله از طریق تبدیل به داراییهای فیزیکی دیجیتالی است. ناوبری در فروشگاه همچنین به افزایش مسیر خرید نرخ قبل از عرضه کالاها کمک می کند.

برای نمونه، سنسورهای کوچک باتری بلوتوث (BLE) سنسورهای کوچک در سراسر فروشگاه خرده فروشی استراتژیک قرار دارند. این سنسورها با فناوری هوشمند بلوتوث و با گوشی های هوشمند سازگار است. این دستگاه BLA beacon سیگنال های رادیویی پیوسته را به دستگاه های هوشمند نزدیک در محدوده می فرستد. دستگاه های هوشمند در آن محدوده سیگنال و رویدادهای مانند دسترسی به یک محصول جدید یا راه اندازی یک پیشنهاد جدید را می گیرند. علاوه بر این، این دستگاه یک شناسه منحصر به فرد برای ابر سرور ارسال می کند. سرور آن شناسه را بررسی می کند و پاسخ می دهد که از طریق آن ارتباط بین سیگنال و دستگاه هوشمند با استفاده از شناسه منحصر به فرد ایجاد می شود. تقریبا تمام مشتریان امروزه دستگاه های هوشمند مانند تلفن های همراه و تبلت ها را حمل می کنند. اگر BLE استفاده شود، مشتریان را می توان در تلفن های هوشمند خود با کوپن های شخصی و معاملات به محض ورود به فروشگاه، اطلاع داد[۳].

راه حل فوق، تجربه مشتری در فروشگاه را بهبود می بخشد و همچنین نسبت میزان پایینی را افزایش می دهد. همچنین جستجوی سریع محصول را تسهیل می کند و نرخ تبدیل را افزایش می دهد در حالی که تولید یک محیط خرید قدرتمند است که می تواند به افزایش پیشنهادات محصول و ذخیره سازی طرح ها کمک کند.

۱-۲- مدیریت انرژی با دستگاه های هوشمند

مصرف انرژی عامل اصلی هزینه مصرفی برای کسب و کارهای خرده فروشی است، یعنی در تبرید، روشنایی، گرمایش، تهویه مطبوع و غیره. با استفاده از این منابع انرژی می تواند صرفه جویی در هزینه تا ۲۰ درصد در سال باشد. دستگاه های هوشمند فعال IoT می تواند کمک به حل مشکلات مدیریت انرژی و صرفه جویی در انرژی.

چندین سیستم عامل مبتنی بر IOT وجود دارد که میتوانند با استفاده از سنسورهای یکپارچه وارد سیستم، مانیتور و بوق زنگ هشدار و یا کارکنان در فروشگاه در مورد درجه حرارت، مصرف انرژی، گرمایش، نشت گاز، تجزیه برق و غیره، هشدار دهند. با استفاده از این دستگاه های مدیریت انرژی هوشمند، صاحبان فروشگاه می توانند به طور مستقیم با کنترل کننده یخچال و فریزر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حساس را با کمک حسگر ها بازیابی کنند[۴].

برای مثال، هر ساله یک زنجیره خرده فروشی بزرگ تقریبا ۲ دلار از دست دادن به مواد غذایی ربوده شده یا خراب می دهد و مسائل مربوط به سیستم تبرید میراثی تقریبا ۱۵ درصد از این مجموع یا ۳۰۰ میلیارد دلار است. در شرایط اضطراری مانند برق و یا گرمای بیش از حد، آلارم از کنترل کننده های این سیستم های تبرید تنها پس از ۵ یا ۶ ساعت به تیم عملیات رسیدن می رسد و هیچ مکانیزمی برای ارائه هشدار پیش از این شرایط وجود ندارد. در اینجا دستگاه یخچال خنک کننده هوشمند می تواند راه حل ارزیابی دمای مبتنی بر ابر را برای اطلاع رسانی به کنترل کنندگان در مورد شرایط اضطراری با استفاده از سنسورهای دما و تکنولوژی شبکه شبکه ارائه کند.

۱-۳- پیشگیری از سرقت با Geo-fencing

جرم سرقت در صنعت خرده فروشی روز به روز افزایش می یابد، چرا که خرده فروشان نتوانستند به فروشگاه های خرده فروش توجه کافی کنند. طبق گزارش انجمن ملی پیشگیری از غرق شدن (NASP) ، بیش از ۲۵ میلیون دلار کالا در هر روز از مغازه های خرده فروشی به سرقت رفته است. اضافه شدن بیشتر به از دست دادن خرده فروشان، انقباض خرده فروشی است که شامل سرقت، سرقت، اشتباهات اداری، تقلب فروشندگان و بسیاری موارد دیگر است.

خرده فروشی ها می توانند برای حل مشکل خرده فروشی و خرده فروشی خرده فروشی از روش Geo-fencing استفاده کنند[۵].

محدوده جغرافیایی به سیستم موقعیت یابی جهانی یا برچسب شناسایی فرکانس رادیویی(RFID) بستگی دارد که اجازه می دهد یک اپراتور ذخیره سازی یک مانع یا منطقه مجازی را در اطراف مکان های خاص در مغازه های خرده فروشی ایجاد کند.هنگامی که یک مشتری سعی می کند محصول را از محل خاص منتقل کند، هشدار به وجود می آید و یک پیام به ذخیره سازی ارسال می شود. جغرافیایی که در دستگاه های IoT فعال شده است و یا چراغ ها می تواند به خرده فروشان به چندین راه کمک کند؛ از نگه داشتن کالاهای ایمن، ردیابی مشتریان و حرکات کارکنان، مدیریت منابع متعلق به شرکت برای به حداقل رساندن حوادث سرقت و از دست دادن.

خرده‌فروشان با پذیرش سیستم‌های IoT و راه‌حل‌ها آن می‌توانند مزیت مهمی در یک محیط فوق‌العاده رقابتی به دست می‌آورند[۶].

۲- زمینه های نوآورانه

خرده‌فروشانی که می‌خواهند از اینترنت اشیاء استفاده کنند، چهار زمینه نوآورانه را باید در نظر بگیرند.

۲-۱- افزایش تجربه مشتری

به‌طور فزاینده خدمات شخصی شده به مشتریان بر اساس سابقه خرید می‌تواند یک رابطه‌ی یک‌به‌یک بانام تجاری را ایجاد می‌کند. ترکیب داده‌ها از دستگاه‌های IoT در فروشگاه باسابقه خرید مشتری، می‌توانند یک نمایش واحد از مشتری برای خرده‌فروشان ایجادکننده الگوهای را پیدا کند که تجربه خرید را مناسب‌تر کند.. آن‌ها می‌توانند تجارب نام تجاری را در زمان واقعی و به شیوه‌ای که علاقه مشتریان و رفتار خرید را منعکس می‌کنند، شکل دهند[۷].

۲-۲- بهینه‌سازی عملیات فروشگاه

داده‌هایی که از سنسورها و دستگاه های IoT دریافت می‌شود، خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا نه‌تنها مدیریت دارایی‌های فروشگاه بلکه فعالیت کارکنان و مصرف انرژی را بهتر مدیریت کرده و تلاش‌های بازاریابی در فروشگاه را بهبود بخشد.

این داده‌های عملیاتی زمان واقعی را برای مدیریت فروشگاه و کارکنان فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فنّاوری ساختمان هوشمند، ازجمله ترموستات، IOT، روشنایی، یخچال و فریزرها می‌توانند مصرف انرژی را کنترل کنند[۸].

درعین‌حال، دوربین‌های هوشمند، چراغ‌ها و سنسورهای هوشمند IoT در فروشگاه می‌توانند با داده‌های واقعی مکانی در برنامه‌های گوشی‌های هوشمند ترکیب شوند تا الگوهای ترافیکی مشتری و رفتارهای خرید را نشان دهد. استفاده از حسگرهایی که حرکت مشتریان را در بخش‌های مختلف فروشگاه زیر نظر دارد، نمونه خوبی برای کمک به مدیران در جهت ارتقای طراحی فروشگاه و بهبود استراتژی‌های چیدمان کالا است. برند Hugo Boss هم‌اکنون در فروشگاه‌های پوشاک خود از حسگرهای حرارتی برای ردیابی حرکت‌های مشتریانش استفاده می‌کند، این روش مدیران را در فرآیند چیدمان محصولات برتر در قسمت‌های پر رفت و آمد فروشگاه یاری می‌کند[۹].

۲-۳- بهبود موجودی و مدیریت زنجیره تأمین

خرده‌فروشان نه‌تنها می‌خواهند بدانند که چه محصولات می‌فروشند ، بلکه.

چه کسانی این محصولات را خریداری می‌کنند، و کجا (در فروشگاه) این محصولات را ارائه می‌دهند تا آینده فروش را پیش‌بینی کنند.

راه‌حل‌های IoT می‌تواند به خرده‌فروشان کمک کند تا موجودی را به روش‌های جدید نظارت و پیگیری کند. به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های فعال‌شده با IoT می‌توانند اقدامات موجود در زمان واقعی را بر اساس اطلاعات دوربین‌ها و سنسورهای با وضوح بالابر روی بسته‌ها، قفسه‌ها و سایر دارایی‌ها انجام دهند. برای مثال شرکت اینتل یک راهکاری جهت شناسایی به هنگام موجودی ارائه می‌دهد.  فناوری‌ها ی RFID نمونه‌ای از تکنولوژی‌هایی هستند که در افزایش دقت کنترل موجودی نقش مهمی دارند.  کاربرد سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت با قابلیت انطباق با عملیات زنجیره تامین کالا منجر به بهبود عملیات و کاهش هزینه‌ها می‌شود. برای مثال، حسگر‌های هوشمند مدیران فروشگاه‌ها را در تنظیم دما و نور فروشگاه‌ها برای فراهم کردن رفاه و راحتی بیشتر برای مشتریان و پشتیبانی از مصرف مقرون به صرفه انرژی یاری می‌رسانند.استفاده از حسگر‌هایی برای پیاده‌سازی و اجرای بسیاری از وظایف کنونی کارکنان که به‌صورت دستی انجام می‌شود، نظیر کنترل موجودی یا تغییرات قیمت اقلام خاص، مناسب بوده و زمان بیشتری را برای تعامل کارکنان فروش با مشتریان باقی می‌گذارد و منجر به ارتقای کیفیت تجربه مشتری در فروشگاه می‌شود[۱۰].

۲-۴- فرصت‌های جدید درآمدزایی

خرده‌فروشان پیشرو در حال یادگیری چگونگی استفاده از IoT برای جستجوی روش‌های جدید جذب مشتری و افزایش درآمد هستند یک نرم‌افزار در فروشگاه می‌تواند مدت‌زمان انتظار در مکان‌های خاصی در فروشگاه را شناسایی کند، هشدارهای متنی و اطلاعیه‌های برای مشتری که می‌خواهد خرید کند ارسال کند[۱۱].

بااتصال خانه به فروشگاه خرده‌فروشی، اقلام را می‌توان سریع‌تر و راحت‌تر ردوبدل شود. به‌عنوان‌مثال، سنسورها در محصولات، آشپزخانه و یخچال و فریزر می‌توانند به‌طور خودکار مواد غذایی را در صورت نیاز سفارش دهند. دکمه‌ها در ماشین لباسشویی می‌توانند به صاحبان خانه کمک کنند که مواد شوینده جدید را انتخاب کنند.

۳- نتيجه

امروزه دیگر استفاده از اینترنت و اتصالات فقط محدود به کامپیوتر و گوشی موبایل می شود و با استفاده از اینترنت می توان اشیا را هم به هم متصل کرد و از آن ها فراتر از کاربردشان استفاده کرد. این امر در فروشگاه ها بسیار کاربردی است و توانسته کمک بزرگی به فروش و درآمد زایی فروشگاه ها کمک کند و همچنین از بسیاری از ضرر ها جلوگیری می کند. امید است پیشرفت IOT  و استفاده ی آ در فروشگاه ها بتواند بیش از پیش به خورده فروشی کمک کند.

نویسنده‌ها: حنانه فدائی و سمانه کلانتری

دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی

اﺳﺘﺎدراﻫﻨﻤﺎ :جناب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﻬﺒﺎ

مراجع

  • [۱] Javad Rezazadeh ; Kumbesan Sandrasegaran ; Xiaoying Kong, A location-based smart shopping system with IoT technology, IEEE, 2016.
  • [۲] Nomusa Nomhle Dlamini ; Kevin Johnston , The use, benefits and challenges of using the Internet of Things (IoT) in retail businesses, IEEE, 2016.
  • [۳] Rajat Pugaliya ; Jaydip Chabhadiya ; Nirav Mistry ; Ankit Prajapati , Smart shoppe using beacon,IEEE, 2017.
  • [۴] Yanzhen Qu ; Philip Chan, Assessing Vulnerabilities in Bluetooth Low Energy (BLE) Wireless Network Based IoT Systems, IEEE, 2016.
  • [۵] https://www.isqft.com/start/blog-five-high-tech-ways-to-control-construction-site-theft/
  • [۶] Kulkarni Radhika Ravindranath ; Agarwal Isha Sanjay ; Chawandke Manasi Prashant , RFID based supermarket shopping system, IEEE, 2017.
  • [۷] Marc Pallot ; Kulwant Pawar ; Roberto Santoro , A user experience framework and model within experiential living labs for Internet of Things, IEEE, 2013.
  • [۸] Yamamoto ; T. Kawabe ; S. Tsuruta ; Ernesto Damiani ; Atsuo Yoshitaka ; Yoshiyuki Mizuno ; Yoshitaka Sakurai ; Rainer Knauf , Enhanced IoT-Aware Online Shopping System, IEEE, 2016.
  • [۹] http://www.reuters.com/article/2013/11/15/retail-tracking-idUSL5N0IY3JL20131115
  • Daniel Leitold ; Agnes Vathy-Fogarassy ; Kristof Varga ; Janos Abonyi, RFID-based task time analysis for shop floor optimization, IEEE, 2018.
  • Yinjia Huo ; Wei Tu ; Zhengguo Sheng ; Victor C.M. Leung , A survey of in-vehicle communications: Requirements, solutions and opportunities in IoT, IEEE, 2015.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *